‘Betrokkenheid medewerkers bij taxibedrijf is zwak ontwikkeld’

‘Betrokkenheid medewerkers bij taxibedrijf is zwak ontwikkeld’

Bij medewerkers die echt betrokken zijn bij het taxibedrijf waarvoor ze werken, hebben alle partijen baat. Op het vlak van die betrokkenheid valt er echter nog een hoop te winnen, zo stelt Peter de Jong van vakbond FNV. Op 12 oktober zal hij tijdens Taxi Expo 2017 een workshop over dit onderwerp verzorgen.

Peter de Jong werkt bij FNV als beleidsmedewerker van het team medezeggenschap, waarvan de leden voor de verschillende sectoren worden ingezet. In het geval van De Jong is dat met name de sector vervoer, waarvan taxi onderdeel uitmaakt. “De betrokkenheid van taximedewerkers bij de organisatie, en bij het beleid dat door die organisatie wordt gevoerd, is zwak ontwikkeld”, legt De Jong de vinger op de zere plek. “Met de workshop willen we taxi-ondernemers de voordelen laten zien van betrokken medewerkers.”

Ziekteverzuim

De Jong zal met voorbeelden uitleggen waarom het de moeite waard is om aan die betrokkenheid te werken. Dat zullen vooral voorbeelden uit de taxibranche zijn, maar ook uit andere sectoren. “Als het medewerkers kunt stimuleren om mee te denken over jouw taxi-onderneming, creëer je meer draagvlak voor de beslissingen die je neemt. Een ander voorbeeld is ziekteverzuim. Laat je personeel meedenken over oplossingen voor dat ziekteverzuim. Als je die oplossingen dan doorvoert, gaan mensen er ook sneller in mee.”

Imago taxibedrijf verbeteren

“Wanneer je als werkgever ruimte geeft voor inspraak en eigen inbreng van mensen, dan groeit ook de verbondenheid van mensen met het bedrijf”, vervolgt De Jong. “Dat zorgt er namelijk ook voor dat ze meer bereid zijn om zichzelf te ontwikkelen en ontplooien. En dat kan het imago van het taxibedrijf weer helpen verbeteren. Mensen stralen het immers uit als ze tevreden zijn. Terwijl een verlaging van bijvoorbeeld het ziekteverzuim natuurlijk een positieve uitwerking op de resultaten heeft. En zo zijn er tal van voorbeelden hoe werkgever en werknemer er baat bij hebben als die laatste meer affiniteit heeft met het taxibedrijf waar hij of zij mee werkt.”

De presentatie van Peter de Jong is onderdeel van een compleet programma workshops over actuele taxi-onderwerpen. Een groot deel van het programma staat inmiddels online. De komende tijd wordt dit aanbod nog uitgebreid. Schrijf je nu in en kies meteen de workshops die jij wilt bijwonen.

Bron: TaxiPro