Geen onbehoorlijk bestuur bij Tinker

Geen onbehoorlijk bestuur bij Tinker

In de maanden sinds het faillissement van taximakelaar Tinker zijn door de curator geen aanwijzingen van wanbeleid gevonden. Ook wijst niets op paulianeus handelen, zoals het onttrekken van geld en middelen aan een bedrijf voordat het failliet gaat zodat schuldeisers worden benadeeld. Tinker ging in juni van dit jaar failliet nadat het eerder door een mislukte investering zwaar in financiële problemen raakte.

Curator mr. Karel Willemse publiceerde vorige week zijn tweede faillissementsverslag over Tinker. Ten opzichte van de eerste versie staan daar weinig nieuwe dingen in, maar ten tijde van dat eerste verslag is er wel uitgebreid onderzoek gedaan naar eventuele tekortkomingen in de bedrijfsvoering. In de periode van het bankroet bestond er van verschillende kanten namelijk het vermoeden dat slecht bestuur van het bedrijf wel eens een belangrijke oorzaak van de ondergang zou kunnen zijn.

“Van onbehoorlijk bestuur is in deze verslagperiode niets gebleken”, zo schrijft de curator echter in zijn tweede verslag van eind oktober. En met betrekking tot paulianeus handelen meldt hij hetzelfde. Nader onderzoek naar de oorzaken van het faillissement heeft ook niet tot andere inzichten geleid dan die in het eerste verslag. Het begon er mee dat de omzet in 2016 drastisch achterbleef vanwege onrust in de reismarkt, onder meer door aanslagen.

Tinker-model in de lucht

Vanwege de aard van zijn activiteiten werd Tinker flink door deze ontwikkelingen geraakt. Het bedrijf bemiddelde tussen taxibedrijven en klanten in luchthavenvervoer, met volume en scherpe tarieven als sleutelwoorden. Waar het echt mis lijkt te zijn gegaan, is de investering in een zogenaamde IATA-code. Met zo’n code kon Tinker luchtvaartmaatschappij worden, zodat het zijn model ook in de lucht toe kon gaan passen: een reis van de eigen deur tot die van het vakantie-adres over de weg en door de lucht.

De procedure voor het verkrijgen van de code kon echter niet worden afgerond. Tinker deed zijn investering maar kon hem niet terugverdienen. Daardoor kon het bedrijf niet meer aan zijn verplichtingen voldoen en ontstond er een schuld van naar verluidt 2,5 miljoen euro. Er werd een crisismanager aangetrokken en een onderzoek naar bewust of onbewust wanbeleid bij Tinker ingesteld.

Overname software

De gewenste of gehoopte redding kwam er echter niet, want midden juni werd Tinker failliet verklaard. Intussen heeft de curator meer dan 180 uur in de afwikkeling van het faillissement van de diverse BV’s gestoken. Er wordt nog steeds gesproken over een eventuele overname van de software die Tinker heeft ontwikkeld om zijn diensten te kunnen verlenen. Iets concreets kan de curator daar in zijn verslag echter nog niet over melden.

Onder de schuldeisers zijn onder meer de taxibedrijven die voor Tinker hebben gereden maar die nog niet voor deze ritten zijn betaald. Daarbij gaat het om duizenden tot tienduizenden euro’s. In minstens twee gevallen hebben taxibedrijven nog meer dan 50.000 euro tegoed. Daarnaast zijn er vele consumenten die bij Tinker een taxirit hadden geboekt. Dan gaat het om relatief kleine bedragen waar deze mensen waarschijnlijk naar kunnen fluiten. ABN Amro vordert per de faillissementsdatum een bedrag van ruim 670.000 euro.

Lees ook:

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van TaxiPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

/* <![CDATA[ */
function mnl_recaptcha_callback_122a9f82(token)
{
jQuery.post ('https://www.taxipro.nl/wp-content/plugins/mobzNewsletter/signup.php', { 'token' : token }, function (data)
{
if ('string' === typeof data)
{
if (data.indexOf ('https://') === 0)
{
jQuery ('#mnl-form-122a9f82').prop ('action', data).submit ();
} else {
jQuery ('#mnl-form-122a9f82 button.submit').removeClass ('working').prop ('disabled', false)
}
}
});
}
jQuery (function ()
{
jQuery ('#mnl-form-122a9f82 input').on ('keydown', function (event)
{
if (event.which == 13)
{
event.preventDefault ();
jQuery ('#mnl-form-122a9f82 button.submit').get (0).click ();
}
});
jQuery ('#mnl-form-122a9f82 button.submit').on ('click', function (event)
{
var $self = jQuery (this);
var inp = jQuery ('#mnl-form-122a9f82 input[type=email]').get (0);
var valid = /[^@]+@w+.w+/.test (inp.value);
if ('checkValidity' in inp) valid = inp.checkValidity ();
if (!valid || $self.hasClass ('working'))
{
event.stopImmediatePropagation ();
event.stopPropagation ();
event.preventDefault ();
return false;
}
$self.addClass ('working').prop ('disabled', true);
});
});
/* ]]> */

Bron: TaxiPro