Nieuw kabinet schaft BPM-teruggave taxi’s af

Nieuw kabinet schaft BPM-teruggave taxi’s af

De nieuwe regering hervormt het belastingstelsel en schaft ook de BPM-teruggave op taxi’s af. Voor taxi-ondernemers valt daarmee een belangrijk voordeel bij de aanschaf en afschrijving van een taxi weg. Volgens Stichting Taxibelangen Nederland (STN) brengt het verdwijnen van deze en andere voordelen een steeds grotere uitholling van het beroep van taxichauffeur teweeg. 

BPM staat voor belasting van personenauto’s en motorrijtuigen. Wie zijn auto voor 90 procent of meer voor taxivervoer gebruikt, kan deze bpm van de Belastingdienst terugkrijgen. Maar de nieuwe coalitie van VVD, D66, CDA en CU wil deze teruggave de komende jaren gefaseerd gaan afschaffen. In het Regeerakkoord ontbreekt een verdere toelichting op deze maatregel, die op de laatste pagina van het document pas aan bod komt.

Al in 2011 stond de BPM-teruggave voor taxi’s op losse schroeven. De toenmalige staatssecretaris Frans Weekers wilde dat doen vanwege de hoge uitvoeringskosten van het systeem. Het ging toen om een voordeel van 108 miljoen euro voor de hele taxibranche op een gezamenlijke omzet van zo’n anderhalf miljard euro. Zo’n 7 procent van de omzet, tekende de branche in protest aan.

Blauwe kentekens

Nu de BPM-teruggave alsnog wordt afgeschaft, is Paul Dijkhuizen van STN daar niet over te spreken. “Nu gebeurt dit, vorige week werd duidelijk dat drie Friese gemeenten experimenteren met vrijwilliger in het doelgroepenvervoer. Het zijn allemaal dingen die partijen als Uber wel heel goed uitkomen. Straks heeft de taxichauffeur geen enkel voordeel meer ten opzichte van de particulier. Op zeker moment heeft het dan geen zin meer om met blauwe kentekens te rijden.”

Dijkhuizen ziet in het afschaffen van de BPM-regeling dan ook niet per se het einde van het wegvallen van voordelen voor taxichauffeurs. “De vakbekwaamheid is al afgeschaft en er wordt nog steeds gelobbyd om het chauffeursdiploma van de aan te krijgen. Als je dan ook nog eens weinig of geen papieren meer hoeft te hebben, is iedereen straks in principe taxichauffeur. Met ons idee om ook voor vrijwilligers een basisopleiding te laten doen, met voor echte taxichauffeurs een aparte module. Maar daar lijkt vanuit de overheid weinig interesse voor te zijn.”

Bron: TaxiPro