Valleihopper rijdt stipter maar plan van aanpak herstel blijft uit

Valleihopper rijdt stipter maar plan van aanpak herstel blijft uit

Er was de afgelopen tijd veel onrust over het slecht verlopende leerlingenvervoer in het kader van de Valleihopper. Intussen is de stiptheid opgeschroefd naar rond de 95 procent. Maar inzake een plan van aanpak voor het definitieve herstel zijn er deadlines gemist door regiecentrale en vervoerders.

Dat blijkt allemaal uit een brief van Gert Boeve, directeur van opdrachtgever FoodValley, aan de gemeenteraden van de zes deelnemende gemeenten. Sinds 1 januari van dit jaar valt het leerlingenvervoer in Wageningen onder de Valleihopper. Op 21 augustus kwamen daar de gemeenten Ede, Renswoude, Scherpenzeel, Barneveld en Nijkerk bij. Daarbij ging meteen van alles mis met stiptheid en taxi’s die niet of juist dubbel op kwamen dagen.

De gemeenten lieten het niet op zijn beloop en namen de regie al na enkele dagen weg bij Transvision. Voorlopig kwam deze taak in handen van vervoerder Noot, waarbij het de intentie was dat Transvision het weer over zou nemen als het vervoer ordelijk zou verlopen. In de tussentijd werd er meer dan eens met de beschuldigende vinger naar het bedrijf uit Capelle aan den IJssel gewezen.

Hard uitgehaald

Vorige week besloot Transvision echter van zich af te bijten. Er werd hard uitgehaald naar de vervoerders, die vanwege hun afkeer van het regiemodel opzettelijk op het mislukken ervan zouden hebben aangestuurd. FoodValley zou zijn verantwoordelijkheid niet hebben genomen. De gemeenten en FoodValley distantieerden zich van deze aantijgingen, die ze op dit moment ook niet gepast en constructief vinden. Noot reageerde niet inhoudelijk op de beschuldigingen.

Gert Boeve constateert inmiddels dat het vervoer redelijk tot goed verloopt, maar dat dit voor de ouders van de leerlingen nog niet voldoende is. Wel is nu, na een periode vol mutaties en wijzigingen, de fase aangebroken “waarin kan worden gezorgd voor meer rust en regelmaat en dus betere kwaliteit.”

Herstel leerlingenvervoer

Eigenlijk zou er in september een evaluatie volgen, maar dat gaat nog zeker twee maanden langer duren. Er is een onderzoeksbureau in de arm genomen dat alle gebeurtenissen en zienswijzen goed in kaart moet brengen en dat neemt enige tijd in beslag.

Dat geldt blijkbaar ook voor het plan van aanpak dat de partijen moeten opstellen voor het herstel van het leerlingenvervoer. Boeve constateert dat hierin deadline zijn overschreden. Hij benadrukt dat Noot, Munckhof en Van Driel een eerste voorstel voor zo’n plan moeten formuleren en dat Transvision in dit geheel de regie heeft. De vervoerder dienen zich daar naar te schikken, aldus de brief. Ondanks alles is er vertrouwen in een goede afloop.

Lees ook:

Wil je alles weten over het Nederlandse doelgroepenvervoer? Neem dan op donderdag 12 oktober 2017 deel aan het Nationaal Congres Contractvervoer in Expo Houten. Veel sessies zijn al bijna volgeboekt, dus wacht niet te lang en schrijf je meteen in.

Bron: TaxiPro