‘Beperkende regelgeving houdt nieuwe taxichauffeurs van de weg’

De lockdowns zijn voorbij en het taxivervoer is weer in trek. Er zijn echter nog lang niet voldoende chauffeurs om aan de vraag te voldoen. Consumenten zijn de dupe, want zij moeten langer wachten op een rit en moeten meer betalen. Volgens Lars Speekenbrink, country manager van Bolt, kunnen taxibedrijven dit probleem niet alleen oplossen. Tijd om de branche te moderniseren, stelt hij in een blog.
Toen Nederland in maart 2020 voor het eerst in lockdown ging, kwamen taxi’s letterlijk stil te staan. Veel chauffeurs konden het niet meer bolwerken en kozen ervoor het vak te verlaten. Nu mensen weer massaal de taxi nemen, is er juist een groot tekort aan chauffeurs. Een rit kost daardoor gemiddeld 35 procent meer dan twee jaar geleden en de wachttijden zijn met enkele minuten toegenomen.

Je zou denken dat dit probleem zich vanzelf oplost: het is een kwestie van vraag en aanbod. Als er veel te rijden valt, dan zullen mensen toch wel in de rij staan om taxichauffeur te worden? Dat blijkt deels het geval. Potentiële chauffeurs willen wel, maar velen vinden de drempel te hoog. Taxibedrijven moeten het hun daarom zo makkelijk mogelijk maken. Bolt onderzoekt bijvoorbeeld of auto’s en verzekeringen tegen gunstige tarieven beschikbaar kunnen worden gesteld. Daarvoor zijn samenwerkingen met leasemaatschappijen en verzekeringsbedrijven nodig.

Hoge instapkosten en administratieve lasten

Maar dat zal niet genoeg zijn. Voor nieuwe chauffeurs blijken vooral de hoge instapkosten en administratieve lasten een horde. Zo dient momenteel elke taxi dient te beschikken over een Boordcomputer Taxi (BCT) die de ritten registreert en meet of de bestuurder niet te veel of te lang werkt. Inclusief installatie kost zo’n apparaat al gauw een netto maandinkomen. Ze zijn echter al lang niet meer nodig. Mobiele apps kunnen namelijk precies dezelfde gegevens meten en kosten de chauffeur helemaal niks.

Zo’n app draagt bovendien een extra financieel voordeel met zich mee: de gemiddelde taxichauffeur is vele honderden euro’s per maand kwijt aan een verzekering, maar een goede chauffeur zou eigenlijk veel minder moeten betalen. De app kan verzekeraars automatisch voorzien van gegevens over individueel rijgedrag, waardoor chauffeurs financieel beloond worden voor een verantwoorde rijstijl. Winst voor iedereen, want de wegen worden hierdoor ook nog eens veiliger. Weg dus, met de verplichte boordcomputer. De overheid is het hiermee eens: ze concludeerde na uitvoerig onderzoek dat mobiele apps net zo goed voldoen. En dus worden deze toegestaan. Wel op zijn vroegst vanaf 2024.

Bal bij de overheid

Ook de administratieve last kan omlaag. Zelfstandige taxichauffeurs moeten door allerlei hoepels springen voordat ze de weg op mogen. Zo hebben ze een chauffeurskaart nodig, maar ook een taxivergunning en uiteraard een KVK-registratie. De overheid kan een instap in de taxibranche stimuleren door nieuwe chauffeurs niet meteen te dwingen om aan alle eisen te voldoen.

Geef ze eerst een tijdelijke vergunning op basis van een vereenvoudigde toelating. Zo kunnen zij eerst ervaren of het vak iets voor ze is, voordat ze moeten voldoen aan alle administratieve eisen en daarbij horende kosten. Taxi’s spelen een belangrijke rol in het weer op gang helpen van onze economie en taxibedrijven doen er alles aan om genoeg auto’s op de weg te krijgen. De bal ligt nu bij de overheid om het vak weer aantrekkelijk te maken voor instromers.

Lees ook: 

The post ‘Beperkende regelgeving houdt nieuwe taxichauffeurs van de weg’ first appeared on TaxiPro.

Hendriks Taxi Services viert dit jaar haar 10 jarig jubileum!

Opdrachtgevers, Klanten en Medewerkers bedankt.