Bijna 20% van Europese touringcar-chauffeurs overtreedt de regels

In bijna twintig procent van de Europese touringcars lapt de chauffeur regels aan zijn laars. Dat kwam aan het licht tijdens een grootschalige controle van Tispol, een Europees samenwerkingsverband van verkeerspolitiekorpsen. Het gaat dan bijvoorbeeld om het overtreden van de rij- en rusttijden, het niet dragen van een gordel of zelfs het gebruik van verdovende middelen. Tijdens de controle die plaatsvond in 29 Europese landen, werden bij 3.371 bussen onregelmatigheden gevonden.

Tussen 19 en 24 februari werden in totaal 18.047 bussen gecontroleerd in 29 landen, waarvan bij 18 procent een overtreding werd ontdekt. Politieagenten besloten in 46 gevallen om de bus van de weg te halen vanwege gevaarlijke omstandigheden. Naast touringcars werden ook vrachtauto’s gecontroleerd.

Gebruik verdovende middelen

Tispol maakt zich na deze laatste controle zorgen om de hoeveelheid chauffeurs dat achter het stuur kruipt met bedwelmende middelen in zijn systeem. Dit keer werden in totaal 212 chauffeurs van vrachtauto’s en touringcars betrapt op het gebruik van alcohol en 86 bestuurders hadden zich schuldig gemaakt aan het gebruik van drugs. Dat is volgens het samenwerkingsverband een verdubbeling sinds 2018.

“Deze resultaten laten zien dat controles op het gebied van goederen en passagierstransport nog steeds belangrijk zijn om de verkeersveiligheid te verbeteren”, aldus Volker Orben van het bestuur van Tipsol. “Vooral op het gebied van passagierstransport moeten passagiers erop kunnen vertrouwen dat de voertuigen in perfecte, technische staat verkeren en dat de chauffeur niet vermoeid is.”

Nederlandse touringcarsector

Busvervoer Nederland laat weten dat de touringcarsector in Nederland het vaak juist heel goed doet en dat de cijfers van Tispol niet aangeven welk deel van de gecontroleerde chauffeurs uit Nederland komt. “Afgaande op wat Busvervoer Nederland van controlerende instanties als ILT en de politie – waar Busvervoer Nederland al jarenlang een goede verstandhouding mee heeft – terugkrijgt, zijn deze cijfers niet zomaar te vertalen naar de Nederlandse touringcarsector. De sector staat er in Nederland juist erg goed op bij controlerende instanties.”

“Een goed voorbeeld daarvan is dat een aanzienlijk deel van de touringcarbedrijven een handhavingsconvenant sloot met ILT. Verder kent de sector onder meer een zero-tolerancebeleid op het gebied van alcohol en verdovende middelen en moeten de leden van Busvervoer Nederland voldoen aan een strenge gedragscode. Diverse bedrijven kiezen daarbovenop nog om te voldoen aan de regels van een keurmerk, waarbij bijvoorbeeld de naleving van rij- en rusttijden een centrale plaats inneemt.”

Rij- en rusttijden

Van de ruim 3.300 bussen waarin volgens Tipsol fouten werden gevonden, bleek dat in ruim 6 procent van de gevallen de rij- en rusttijden waren overschreden. Dit houdt in dat een chauffeur van een touringcar langer gereden heeft dan de bedoeling is en zich dus niet hield aan de voorgeschreven pauzes. Andere veelvoorkomende overtredingen bij touringcars waren het ontbreken van de juiste documenten, het niet dragen van een gordel, snelheidsovertredingen en technische defecten.

Verder registreerde de politie dat in 3.413 voertuigen de tachograaf niet goed werd nageleefd en in 370 was de tachograaf zelfs bewust gemanipuleerd. Overigens worden de regels minder vaak gebroken door touringcar-chauffeurs dan door bestuurders van vrachtauto’s. Bij bijna 30 procent van de gecontroleerde trucks werden fouten gevonden.