FNV eist noodsteun voor zelfstandige taxichauffeurs

Zelfstandige taxiondernemers hebben bijna geen werk meer door de coronacrisis, maar ze worden daar met alle overheidsmaatregelen nauwelijks voor gecompenseerd. Vakbond FNV Taxi wil dat hier snel verandering in komt.

Met name in de straattaximarkt zijn veel zzp-chauffeurs actief. Net als andere aanbieders van taxivervoer hebben zij een groot deel van of zelfs hun hele inkomen zien wegvallen door de coronacrisis. Voor het contractvervoer wordt er nog onderhandeld met opdrachtgevers over vergoeding van het weggevallen werk. Ondernemers met personeel kunnen binnenkort een tegemoetkoming in de loonkosten aanvragen. Voor zelfstandigen is er de TOZO om het inkomen tijdelijk aan te vullen.

En dan is er nog de TOGS, een regeling die voorziet in een eenmalige gift van 4.000 euro voor bedrijven die direct door de crisis getroffen zijn. De taxibranche staat echter niet op die lijst. En mensen van wie het bedrijf op het eigen woonadres is gevestigd, grijpen hoe dan ook naast de regeling. Dus ook als de taxibranche alsnog op de lijst komt te staan, kunnen de zpp’ers in de sector naar die 4.000 euro fluiten. Dat is voor FNV Taxi een fout die snel hersteld moet worden.

Oproep minister extra wrang

“Niet alleen viel nagenoeg de hele vraag in een klap weg. Ook adviseerde minister van Nieuwenhuizen om alleen een taxi te nemen als daartoe een absolute noodzaak is. Begrijpelijk, gezien de omstandigheden, maar dan moet je de branche ook willen compenseren. Dat betekent de zelfstandig taxichauffeurs opnemen in de TOGS-regeling. Wanneer je dat niet doet, dan is zo’n oproep extra wrang”, aldus FNV-bestuurder Amrit Sewgobind.

Het moet ook niet te lang duren voor er compensatie van de zelfstandige taxichauffeurs komt, legt Sewgobind uit. “We krijgen al signalen dat chauffeurs hun ziektekostenverzekering en huur of hypotheek niet meer kunnen betalen.” Daarom wordt ook verzekeraars en leasemaatschappijen gevraagd een duit in het zakje te doen – of er uit te halen. “Van onze leden horen we dat grote lease- en financieringsmaatschappijen nauwelijks begrip hebben voor hun situatie. Er wordt gesproken over drie maanden 50 procent korting op het leasebedrag en die korting moeten de taxichauffeurs daarna zelf terugbetalen.”

Gemiste omzet wordt niet ingehaald

“Dat is echt een sigaar uit eigen doos en bij een aantal zelfstandig taxichauffeurs staat nu al het water aan de lippen”, vervolgt Sewgobind. “Als je uiteindelijk alle premie alsnog moet betalen dan levert dat straks ook nog problemen op. De gemiste omzet wordt niet op een later moment ingehaald, terwijl de kosten op de lat blijven staan. We roepen grote leasemaatschappijen, zoals Leaseplan, op om met een beter voorstel te komen zodat de zelfstandigen in de taxibranche deze crisis ook kunnen overleven.”

TaxiPro houdt een dossier bij met alle artikelen over de coronacrisis in de taxibranche.