KNV: uitspraken staatssecretaris over elektrische rolstoelbusjes deugen niet

KNV Zorgvervoer en Taxi neemt afstand van de uitspraken die staatssecretaris Snel van Financiën deed over taxivervoer met elektrische rolstoelbusjes. Volgens de bewindsman zijn daar voldoende mogelijkheden voor, maar de brancheorganisatie vindt dat het aanbod in zulke voertuigen nog veel te beperkt is. KNV stelt dat door het afschaffen van de BPM-teruggave op taxivoertuigen de betaalbaarheid en kwaliteit van het zorgvervoer in het gedrang komen.

Die BPM-teruggaveregeling wordt per 1 januari 2020 namelijk afgeschaft. Het idee is dat dit taxibedrijven stimuleert om hun vloot te verduurzamen, want op schone voertuigen is weinig tot geen BPM van toepassing. Maar met name name in elektrische busjes is het aanbod beperkt, en op het gebied van elektrische rolstoelbusjes helemaal. Dat werd bevestigd in een onderzoek van CE Delft, dat ook concludeert dat de betaalbaarheid van zorgvervoer door het afschaffen van de BPM-teruggave onder druk komt te staan, net als het aanbod van dat vervoer.

Vlak voordat de uitkomst van dit onderzoek bekend werd, gaf staatssecteraris Menno Snel van Financiën antwoord op Kamervragen over de BPM-maatregel. In ruil voor hiervoor is namelijk toegezegd dat wordt gemonitord of er wel voldoende aanbod in elektrische (rolstoel)busjes voor taxivervoer is. Snel ziet hier voldoende mogelijkheden in, al zijn er dan mogelijk wel minder rolstoelplaatsen per busje beschikbaar.

Extra opmerkelijk

Deze uitspraken zijn tegen het zere been van KNV Zorgvervoer en Taxi. Snel zou de indruk wekken dat KNV het afschaffen van de BPM-teruggave acceptabel is; voor de brancheorganisatie reden om afstand te nemen van diens uitspraken. De bevindingen van het CE Delft-rapport zijn volgens KNV al ruim voor de bekendmaking ervan met het ministerie gedeeld, wat de uitspraken van de staatssecretaris extra opmerkelijk maakt. De gewenste voertuigen zijn er nauwelijks en wat er wel is, is erg duur. De actieradius is beperkt, net als de laadinfrastructuur.

De bevindingen van CE Delft bevestigen voor KNV nog maar eens wat al langer wordt gezegd: de afschaffing van de BPM-teruggave op taxivoertuigen gaat tot grote problemen in het zorgvervoer leiden. De maatregel moet dan ook worden uitgesteld, vindt KNV. “De zorgvervoersector is groot voorstander van emissieloos zorgvervoer, maar pleit voor een realistische weg ernaar toe. Pas op het moment dat dat het aanbod van elektrische (rolstoel-)bussen en de exploitatie- en aanschafkosten ervan op een realistisch en aanvaardbaar niveau liggen, kan het alternatief waarvan nu nog veel gebruik gemaakt moet worden belast worden met BPM.”

Lees ook: