‘Mislukken lobby BPM-teruggave taxi heel frustrerend’

Voor KNV Zorgvervoer en Taxi kende 2019 twee hete hangijzers. De afschaffing van de BPM-teruggave op taxi’s en de aanhoudende problemen met verzekeringen hielden veel ondernemers bezig. Een positieve noot was de oprichting van het MaaS-Lab, waarmee KNV handen en voeten geeft aan de ambities op het vlak van Mobility as a Service. Directeur Hubert Andela blikt in deze eindejaarscolumn terug en vooruit.

Over heel 2019 vallen mij drie onderwerpen met name op: onze lobby om de BPM-teruggave voor taxi’s te behouden, het dossier verzekeringen en Mobility as a Service. Die lobby heeft helaas niet gebracht wat we voor ogen hadden omdat het onderdeel was van het regeerakkoord. We hebben ervaren dat inhoudelijke argumenten in zo’n geval niet tellen. Een regeerakkoord kent een broos evenwicht. De een heeft dit er in gekregen, de ander kreeg op dat punt zijn zin. Het bleek in de praktijk niet mogelijk om daar nog iets aan te veranderen.

En dat was in alle eerlijkheid heel frustrerend om mee te maken. De maatregel is in het regeerakkoord gezet met de taxi’s op standplaatsen in gedachten. Maar het treft in de praktijk vooral het zorgvervoer, omdat op taxibussen relatief veel BMP zit en ze relatief minder kilometers maken. Dat hebben we de Kamerleden uitgelegd en het werd ook wel begrepen, dat de maatregel anders dan beoogd zou uitpakken. Desondanks was er geen bereidheid om de maatregel terug te draaien. En daar heb je het als sector dan kennelijk maar mee te doen.

Ook grotere taxibedrijven geraakt

Een ander groot thema wordt gevormd door de taxiverzekeringen. Eerder werden met name kleine ondernemers getroffen door steeds duurdere verzekeringen, strengere voorwaarden, minder aanbod of zelfs weigering door verzekeraars. Maar dit jaar horen we dat ook grotere taxibedrijven hier steeds meer mee te maken krijgen. Premiestijgingen van 70 of 80 procent zijn geen uitzondering.

Wij hebben nog wel geprobeerd een buitenlandse verzekeraar geïnteresseerd te krijgen, maar die zag helaas te weinig brood in de Nederlandse taximarkt. Nu zijn we wel bezig om de maatregel terug te draaien dat taxi’s voor verzekeraars een aparte categorie zijn. Maar dat is echt een proces van de lange adem en taxiondernemers hebben daar nu niets aan. Dus voorlopig is inzetten op schadepreventie het beste wat je kunt doen.

Belangen behartigen

Omdat we sterk geloven in de rol van taxi’s, touringcars en openbaar vervoer in Mobility as a Service, hebben we onlangs het MaaS-Lab gelanceerd. Daarmee hebben we een drievoudige doelstelling. Er moet een systeem ontstaan van praktische en technische afspraken om MaaS mogelijk te maken, zodat er bijvoorbeeld standaarden voor data-uitwisseling ontstaan. Ten tweede willen we bij overheden de belangen behartigen van de partijen die bij het MaaS-Lab zijn aangesloten. Het derde aspect is dat we alle ondernemers die een rol willen spelen in MaaS bij elkaar brengen, zodat ze samen kennis kunnen ontwikkelen en kunnen netwerken. De eerste resultaten zijn al gerealiseerd en in 2020 willen we dit MaaS-Lab samen met de deelnemers uitbouwen.

Hubert Andela is directeur van Koninklijk Nederlands Vervoer