Onderzoek: touringcar veiligste vervoersvorm op de weg

Ook op Europees gebied is de touringcar de meeste veilige vorm voor personenvervoer over de weg. Dat blijkt uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Nationaal onderzoek wees al uit dat het risico om te overlijden als passagier van een touringcar of OV-bus een factor 15 kleiner is dan in een auto. SWOV keek voor deze studie naar het aantal verkeersslachtoffers bij de trein, het vliegtuig en de bus.

Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van branchorganisatie Busvervoer Nederland, een onderdeel van werkgeversorganisatie KNV. Die partij noemt de resultaten ‘een prettige steun in de rug om de touringcarbranche verder onder de aandacht te brengen als groenste, efficiëntste en veiligste wijze van reizen over de weg’.

Resultaten

Om tot deze conclusie te komen, onderzocht de SWOV de betrokkenheid van bussen bij het totaal aantal doden en gewonden in het verkeer. SWOV keek naar het risico per passagier in de modaliteiten trein, vliegtuig en bus, uitgedrukt in het aantal doden per biljoen reizigerskilometers. Voor de bus bedraagt dit getal 0,32. Deze vergelijking valt in het voordeel uit van de trein (0,045) en het vliegtuig (0,054), maar daar brengt Busvervoer Nederland op basis van eigen cijfers tegenin dat er in het onderzoek geen rekening is gehouden met de gemiddelde bezettingsgraad in verschillende bussen.

In de studie is namelijk geen onderscheid gemaakt tussen touringcars en OV-bussen. Doordat de bezettingsgraad van touringcars veel hoger ligt dan voor OV-bussen – volgens de Nederlandse brancheorganisatie vervoert een touringcar gemiddeld veertig passagiers en een OV-bus tien passagiers – veronderstelt SWOV dat de cijfers voor touringcars gunstiger zijn.

Internationaal

Theo Vegter, voorzitter van Busvervoer Nederland reageert verheugd over de uitkomsten. “Nadat we het eerst al voor alleen Nederland bekeken, bevestigt dit onderzoek de brede inzetbaarheid van de touringcar ook internationaal gezien. Naast flexibel en duurzaam is de touringcar ook nog eens bijzonder veilig. De cijfers spreken boekdelen: qua veiligheid zijn de cijfers van de touringcars zelfs vergelijkbaar met de trein en het vliegtuig, voor mij is dat geen veronderstelling meer.”

Hij benadrukt hierbij ook nog eens dat een touringcar aan het normale wegverkeer moet deelnemen, terwijl treinen en vliegtuigen hun eigen lijnen en ‘ruimtes’ hebben. “Natuurlijk blijft de branche zich inspannen om verkeersveiligheid hoog op de agenda te houden. Busvervoer Nederland verwacht dat de uitkomsten van dit rapport overheid en gebruikers zullen overtuigen om vaker te kiezen voor de touringcar bij het maken van mobiliteitskeuzes.”

Lees ook:

SWOV: touringcarpassagier veiliger bij ongeval dan inzittende auto